Kaipaatko vertaistukea?

Vertaistukea
Muffinssi käsien päällä

"Sisältääköhän suklaa gluteenia? Mistä löydän parhaiten gluteenittomia tuotteita? Miten jaksan arjessa?"

VERTAISTUKIHENKILÖT AUTTAVAT

Soita tai lähetä sähköpostia ja kysy yhdistyksemme vertaistukihenkilöltä! Vertaistukihenkilöllä on omakohtaiset kokemukset keliakiasta sairautena ja he tuntevat keliaakikon sosiaaliturvan. He osaavat kaikki vastata keliaakikon ruokavaliokysymyksiin ja osa heistä on perehtynyt myös leivonnan salaisuuksiin. Henkilökohtaiset erityisosaamiset on merkitty yhteystietolistaan. Voit tiedustella myös yhdistyksemme toiminnasta tai gluteenittomien tuotteiden hinnoista ja saatavuudesta omalla alueellamme.

Vertaistukihenkilöt toimivat tavallisen ihmisen taidoin ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Käänny rohkeasti heidän puoleensa, jos esimerkiksi keliakiaan sopeutuminen ja sitä myötä uuteen elämäntilanteeseen tottuminen tuntuu vaikealta. Vain toinen keliaakikko voi oikeasti ymmärtää keliaakikon arkea.

Katso myös Keliakialiiton keliakiaa ja gluteenitonta ruokavaliohoitoa käsittelevät videot (näkyy vain Keliakialiiton sivuille kirjautuneille jäsenille) ja gluteenittomat blogit. Voit kysyä gluteenittomasta ruokavaliohoidosta ja gluteenittomista tuotteista Keliakialiiton asiantuntijoilta. Ruokavalioon ja tuotteisiin liittyvää neuvontaa saa maanantaisin klo 10-13 puhelinnumerosta: 03 2541 326 ja sähköpostitse: ruokavalioneuvonta(at)keliakialiitto.fi. 16-30 -vuotiaat löytävät vertaistukea Keliakianuorten toiminnasta. Katso myös Keliakialiiton sopeutumisvalmennuskurssit ja tuetut lomat!

Toivo-sovelluksesta saa vertaistukea

Uudenmaan keliakiayhdistyksen ja Keliakialiiton vapaaehtoiset vertaistukijat tarjoavat matalan kynnyksen vertaistukea Toivo-sovelluksen kautta. Vertaistukisovelluksessa keskustelua käydään chat-viesteillä. Sovellus on ladattavissa maksutta sovelluskaupoista tai käytettävissä selaimella osoitteessa olkatoiminta.fi/toivosovellus

Sovellus ei vaadi käyttäjältä rekisteröitymistä ja sitä voi käyttää myös anonyymisti.

Olemme mukana myös Vertaistalossa! Vertaistalo.fi on valtakunnallinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään vertaistukea ja luotettavaa tietoa vertaistuesta myös paikallisesti. Vertaistalon sisällöntuottajana toimii HUSin ja EJY ry:n kehittämä OLKA®-toiminta. Vertaistalo on osa Terveyskylää, jota rakennetaan Suomen yliopistosairaaloiden yhteistyönä tiivisti yhdessä ammattilaisten, potilasjärjestöjen, potilaiden ja heidän läheistensä kanssa. Terveyskylän rakentamista koordinoi HUS.