Tapahtumat

Järjestämme gluteenittomia tapahtumia ja tilaisuuksia toimialueellamme. Ilmoitamme tapahtumistamme verkkosivuillamme, Gluteeniton elämä -lehden "Tapahtumia lähelläsi"-palstalla ja Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä sekä  lehden välissä ja sähköpostitse ilmestyvässä jäsentiedotteissamme. Tervetuloa mukaan tapahtumiimme!

Katso Keliakialiiton järjestämät tapahtumat (esim. sopeutumisvalmennuskurssit) Keliakialiiton sivuilta. Valitse alasvetovalikosta järjestäjäksi Keliakialiitto.

HUOM! Yhdistyksen vakuutus ei kata tapaturmia yhdistyksen tapahtumissa tai retkillä. Huolehdithan, että omat vakuutuksesi ovat ajan tasalla.

Tärkeää koronatietoa!

Seuraamme jatkuvasti viranomaisten ohjeita, jotta voimme varmistaa tapahtumien turvallisen toteutuksen. Huomioi:

• Älä osallistu toimintaan, jos tunnet vähäisiäkään flunssan oireita.
  • Noudata vähintään metrin turvaväliä.
  • Yski tai aivasta kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaan.
  • Yhdistyksen tapahtumissa on saatavilla käsidesiä ja kasvomaskeja
  • Älä osallistu toimintaan, jos olet palannut ulkomailta alle kaksi viikkoa sitten.
  • Emme suosittele riskiryhmiin kuuluvien osallistumista tapahtumiin

Tammikuu

Potilas- ja asiakasturvallisuus on yhteinen asia -verkkoluento

Aika: to 21.1.2021 klo 17:30-19

Paikka: Teams -verkkoluento, TÄSSÄ linkki tapahtumaan

Suomeen vuonna 2019 perustetun Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskuksen tavoitteena on edistää ja kehittää potilas- ja asiakasturvallisuutta koko Suomessa tutkitusti ja vahvassa yhteistyössä kaikkien kanssa. Yksi keskuksen kansallisista tehtävistä on potilaan ja asiakkaan osallisuuden edistäminen.

Potilas- ja asiakasturvallisuudella tarkoitetaan periaatteita ja toimintoja, joiden tarkoituksena on varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen, huolenpidon ja hoidon turvallisuus sekä suojata asiakaita tai potilaita vahingoittumasta.

Potilaan näkökulmasta potilasturvallisuus on sitä, että hän saa oikeaa hoitoa, oikeaan aikaan ja oikealla tavalla. Turvallisuudesta huolehtiminen on aina ensisijaisesti ammattihenkilöstön vastuulla. Jokainen, myös potilas ja asiakas oman elämänsä ja sairautensa kokemusasiantuntijana, on osallinen ja voi osaltaan vaikuttaa potilas- ja asiakasturvallisuuden varmistamiseen.

Luennoijana Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskuksen erityisasiantuntija Tarja Pajunen. Mukaan verkkoluennolle pääset ilmoittautuneille lähetettävän linkin kautta. Ilmoittaudu viimeistään 20.1.2021. Tule mukaan keskustelemaan, kehitetään potilas- ja asiakasturvallisuutta yhdessä!

Luennot järjestetään yhteistyössä Uudenmaan munuais- ja maksayhdistyksen sekä Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistyksen kanssa.

Helmikuu

Gluteeniton kasvisruokakurssi (TÄYNNÄ)

Aika: su 7.2. klo 10-14

Paikka: Uudenmaan Marttojen opetuskeittiö (Lapinlahdenkatu 3 A, Helsinki)

Kurssilla kokkaillaan paljon erilaisia ja herkullisia gluteenittomia ruokia. Kurssi sopii hyvin myös aloittelijoille, ja lapsetkin ovat tervetulleita kokkaamaan aikuisten seurassa. Ohjaajana toimii ravitsemusterapeutti Tuuli Westerholm.  Max. 12 hlö. Osallistumismaksu 15 € / hlö. Kerro ilmoittautuessa myös muut erikoisruokavaliot kuin gluteenittomuus.

Kurssi on järjestettu syksyllä peruuntuneen tilalle, ja syksun kurssin ilmoittautuneet ovat etusijalla.

Maaliskuu

Jäsenretki Kansallismuseoon (TÄYNNÄ)

Aika: ti 2.3 klo 13-15

Paikka: Kansallismuseo (Mannerheimintie 34, Helsinki)

Syödään yhdessä lounas museoravintolassa ja tutustutaan Rohkeus, rakkaus, vapaus! Muumit 75 -näyttelyyn opastuksen johdolla. Max. 20 hlö. Näyttelytiloissa on kasvomaskisuositus. Yhdistys tarjoaa kasvomaskit, lounaan, opastuksen ja pääsyliput (jos sinulla on museokortti, voit ottaa sen mukaan).

Tapahtuma on järjestetty syksyllä peruuntuneen tilalle, ja syksyllä tapahtumaan ilmoittautuneet ovat etusijalla.

Anemia ja keliakia -verkkoluento

Aika: ti 9.3. klo 18-19

Paikka: Teams

Lastentauteihin erikoistuva lääkäri, väitöskirjatutkija Marleena Repo luennoi anemiasta, raudanpuutteesta ja keliakiasta Teamsissa. Ilmoittaudu viimeistään 8.3. ja saat linkin tapahtumapäivänä sähköpostiisi.

Sääntömääräinen kevätkokous

Aika: ti 23.3. klo 17:30

Paikka: Runeberginkatu 15 A 1, Helsinki ja Teams

Sääntömääräisessä kevätkokouksessa käsitellään vuoden 2020 toimintakertomus, vahvistetaan tilinpäätös ja päätetään tili- ja vastuuvapaudesta tilivelvollisille.  Kokoukselle hyväksyttäväksi esitettävät dokumentit ovat nähtävissä yhdistyksen verkkosivulla helmikuun loppuun mennessä.

HUOM! Kevätkokoukseen voi osallistua myös verkossa ja sitä suositellaan. Poikkeamislaki sallii sen, Laki väliaikaisesta poikkeamisesta ... yhdistyslaista ja eräistä muista yhteisölaeista covid-19-epidemian leviämisen rajoittamiseksi (677/2020) on voimassa 3.10.2020 - 30.6.2021. Mahdollinen äänestys suoritetaan sähköisesti.

Kokouksen osallistujia pyydetään poikkeuksellisesti ilmoittautumaan kokoukseen viimeistään 22.3., jotta kokousjärjestelyt voidaan toteuttaa osallistujille turvallisella tavalla ja osallistumislinkki saadaan lähetettyä etäosallistujille. Ilmoittautumiset etukäteen sähköpostilla tai puhelimella uudenmaankeliakiayhdistys@outlook.com, puh. 09 4319 6490. Tuotemyyntiä ei tällä kertaa järjestetä. Kokouspaikalta (yhdistyksen toimisto, Runeberginkatu 15 A 1, Helsinki) löytyy käsidesiä ja maskeja.

Tiesithän, että yhdistyksen jäsenillä on oikeus tehdä sääntömääräisiin kokouksiin aloitteita. Aloite on tehtävä kirjallisesti vähintään kuukautta ennen kokousta yhdistyksen hallitukselle.

Ilmoittaudu

Voit myös ilmoittautua sähköpostitse tai puhelimitse. Lisätietoja tapahtumistamme sähköpostitse uudenmaankeliakiayhdistys(at)outlook.com tai puhelimitse 09-4319 6490.