Syksyn 2019 webinaarit

29.8.2019

Keliakialiitto järjestää jäsenilleen webinaareja tästä syksystä alkaen. Webinaari on verkkoluento, jota voi seurata älypuhelimesta, tabletista, läppäristä tai pöytäkoneesta toimivalla verkkoyhteydellä.

Webinaari kestää 45 minuuttia. Asiantuntijan luentoon on varattu 20–30 minuuttia, minkä jälkeen asiantuntija vastaa osallistujien kysymyksiin. Kysymyksiä voi esittää webinaarin aikana chatin eli keskustelualueen kautta.

Webinaarit ovat maksuttomia, mutta ne on tarkoitettu vain Keliakialiiton jäsenille ja heidän perheilleen. Webinaareihin tulee ilmoittautua viimeistään webinaaria edeltävänä päivänä klo 12 mennessä.

Kirjaudu Keliakialiiton sivuille jäsennumerollasi ja ilmoittaudu mukaan! Jäsennumerosi löydät Gluteeniton elämä -lehden takasivulta, jäsenkortista ja mobiilijäsenkortista. Salasanasi on vuonna 2015 tai sen jälkeen käytössäsi ollut kotiosoitteesi postinumero.

Syksyn 2019 webinaarit:

• 5 väitettä gluteenittomuudesta – totta vai tarua?, keskiviikko 11.9.2019 klo 18

Gluteeniton ruokavalio herättää paljon mielikuvia ja mielipiteitä. Osa mielikuvista on urbaaneja legendoja, toiset taas totta. Tässä webinaarissa murretaan myyttejä gluteenittomuuden ympäriltä ravitsemusterapeutti Eliisa Girsénin johdolla.

• Gluteeniton ruokavalio ja kuitu, tiistai 1.10.2019 klo 18

Ravintokuidun saanti gluteenittomasta ruokavaliosta voi olla haasteellista. Ravitsemusterapeutti Sanna Arnala tarjoilee vinkit kuidun määrän lisäämiseen.

• Keliakia ja liitännäissairaudet, keskiviikko 6.11.2019 klo 18.15

Lääketieteen tohtori, lääkäri ja vuoden 2019 keliakiatutkija Laura Kivelä luennoi keliakian liitännäissairauksista.

• Parhaat vinkit joulun kahvipöytään, tiistai 10.12.2019 klo 18

Näin onnistut leipomaan gluteenittomia joulutorttuja, pipareita ja muita joulunajan leivonnaisia. Neuvojana gluteenittoman leivonnan asiantuntija Marjo Jokinen.

Lisäksi lääkereille tarkoitettu webinaari:

• Keliakian Käypä hoito uudistui: diagnoosi aiempaa helpommin

Keliakian Käypä hoito -suositus on päivittynyt. Diagnostiikkaan on tullut merkittäviä muutoksia. Keliakialiitto järjestää maksuttoman webinaarin lääkäreille keskiviikkona 4.9.19 klo 14.1514.55.

Webinaarin tavoitteena on tietämyksen lisääminen keliakian oireista ja diagnostisten kriteerien muuttumisesta Käypä hoito -suosituksen mukaisesti. Luennoitsijana toimii professori Katri Kaukinen Tampereen yliopistosta. Kaukinen on maailmanlaajuisesti arvostettu keliakiatutkija, Tampereen yliopiston Keliakiatutkimuskeskuksen johtaja ja uusimman keliakian Käypä hoito -suositustyöryhmän puheenjohtaja.

Webinaaria voi seurata suorana tai jälkikäteen tallenteena. Webinaariin voi lähettää kysymyksiä etukäteen tai sen aikana chat-lomakkeen avulla.

Webinaariin ilmoittautuminen 4.9.19 klo 14 mennessä Keliakialiiton verkkosivuilla osoitteessa www.keliakialiitto.fi/webinaari/kaypahoito.