Kevään tapahtumat peruttu

17.3.2020

Uudenmaan keliakiayhdistys peruu kevään tapahtumat.

Ohjeistus liittyy Suomen hallituksen 16.3.2020 tekemiin linjauksiin, jossa mm.

-Rajoitetaan julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suositellaan välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla.

-Suljetaan valtion ja kuntien museot, teatterit, Kansallisooppera, kulttuuritalot, kirjastot, kirjastoautot, Kansallisarkiston asiakas- ja tutkijasalipalvelut, harrastustilat ja –paikat, uimahallit ja muut urheilutilat, nuorisotilat, kerhotilat, järjestöjen kokoontumistilat, vanhusten päivätoiminta, kuntouttava työtoiminta ja työkeskukset. Suositellaan yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä uskonnollisten yhteisöjen toimivan samoin.

Myös keliakialiitto suosittelee kaikkien keliakiayhdistysten kokousten, tapaamisten ja tilaisuuksien siirtämistä syyskaudelle tai muuttamista mahdollisuuksien mukaan pidettäviksi etäyhteyksien kautta aina toukokuun loppuun saakka.

Pyrimme järjestämään osan tilaisuuksista myöhemmin uudelleen ja kartoitamme keinoja järjestää toimintaa myös etäyhteyksien ja sosiaalisen median välityksellä.

Keliakialiiton asiantuntijalääkärin, LT Pilvi Laurikan mukaan hoidossa oleva keliakia ei aiheuta lisäriskiä koronan tai muiden infektioiden suhteen. Laurikan mukaan esimerkiksi keliakiaa sairastavan, muuten perusterveen työikäisen riski sairastua on sama kuin täysin perusterveellä henkilöllä. Lue lisää.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL päivittää nettisivuilleen jatkuvasti ajankohtaista tietoa koronaviruksesta.