Keliakialiiton kuntavaalitavoitteet

14.4.2021

Keliakialiitto asetti kolme tavoitetta kuntavaaleihin: Gluteeniton ruoka on turvattava, kustannukset on huomioitava ja yhdistyksiä on tuettava.

Kuntavaalit järjestetään tämän hetken tiedon mukaan kesäkuussa. Keliakialiitto on valinnut vaaleihin kolme tärkeää ja ajankohtaista tavoitetta, jotka vaikuttavat gluteenitonta ruokavaliota noudattavien arkeen: Gluteeniton ruoka on turvattava, kustannukset on huomioitava ja yhdistyksiä on tuettava.

Kuntavaaleissa valitaan valtuutetut kunnanvaltuustoihin, jotka päättävät kuntien toiminnasta ja taloudesta. Valtuustossa päätetään myös kunnan peruspalveluista, joita ovat esimerkiksi koulutus sekä päiväkoti-, nuoriso- ja kulttuuritoiminta. Niihin kuuluvat myös kirjastojen palvelut, vesi- ja jätehuolto sekä ympäristöpalvelut.

– Toistaiseksi myös sosiaali- ja terveyspalvelut sekä palo- ja pelastuspalvelut ovat osa kuntien toimintaa, mutta ne ovat mahdollisesti siirtymässä hyvinvointialueiden vastuulle. Kunnissa tehtävät päätökset koskevat meitä kaikkia. Kutsumme sinut mukaan ajamaan yhteisesti tärkeitä asioita, rohkaisee Keliakialiiton toiminnanjohtaja Niina Puronurmi.

Nostetaan gluteenittomuus esiin

Kuntavaalien yhteydessä on erinomainen tilaisuus nostaa esiin keliakiaa sairastavien ja muusta syystä gluteenitonta ruokavaliota tarvitsevien tarpeet. Kuntavaaleissa on ehdokkaana myös nykyisiä kansanedustajia, jotka päättävät valtakunnallisista asioista, kuten keliakiakorvauksesta eduskunnassa.

Eduskunta lakkautti ruokavaliokorvauksen vuoden 2015 lopussa. Keliakian hoitoon ei ole tällä hetkellä yli 16-vuotiaille saatavissa taloudellista tukea. Keliakia on sairaus, joka vaatii tarkkaa hoitoa jokaisena päivänä, ja sen hoito on sairastavalle kallista. Hyvällä hoidolla keliakiaa sairastava pysyy kunnossa eikä aiheuta terveydenhuollolle lisäkustannuksia.

Käytä äänioikeuttasi

• Voit jakaa tämän sivun linkkiä keliakialiitto.fi/kuntavaalit kuntavaaliehdokkaille ja puoluetoimistoille ja kysyä heidän kantaansa nostamiimme asioihin.
  • Voit myös tulostaa vaalitavoitteet alta ja jakaa niitä paperisena, mikäli fyysiset kohtaamiset ovat mahdollisia.
  • Tärkein asia on äänestää. Äänestäminen on jokaisen kuntalaisen oikeus ja voimakkain tapa vaikuttaa asioihin. Valitse siis huolella ehdokas, joka ajaa sinulle tärkeitä asioita, ja käy äänestämässä. Ajankohtaiset kuntavaalien aikataulut löydät osoitteesta vaalit.fi.