Kaipaatko tukea?

Vertaistukea
Muffinssi käsien päällä

"Sisältääköhän suklaa gluteenia? Mistä löydän parhaiten gluteenittomia tuotteita? Miten jaksan arjessa?"

VERTAISTUKIHENKILÖT AUTTAVAT

Soita tai lähetä sähköpostia ja kysy yhdistyksemme vertaistukihenkilöltä! Vertaistukihenkilöllä on omakohtaiset kokemukset keliakiasta sairautena ja he tuntevat keliaakikon sosiaaliturvan. He osaavat kaikki vastata keliaakikon ruokavaliokysymyksiin ja osa heistä on perehtynyt myös leivonnan salaisuuksiin. Henkilökohtaiset erityisosaamiset on merkitty yhteystietolistaan. Voit tiedustella myös yhdistyksemme toiminnasta tai gluteenittomien tuotteiden hinnoista ja saatavuudesta omalla alueellamme.

Vertaistukihenkilöt toimivat tavallisen ihmisen taidoin ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Käänny rohkeasti heidän puoleensa, jos esimerkiksi keliakiaan sopeutuminen ja sitä myötä uuteen elämäntilanteeseen tottuminen tuntuu vaikealta. Vain toinen keliaakikko voi oikeasti ymmärtää keliaakikon arkea.

Katso myös Keliakialiiton keliakiaa ja gluteenitonta ruokavaliohoitoa käsittelevät videot (näkyy vain Keliakialiiton sivuille kirjautuneille jäsenille) ja gluteenittomat blogit. Voit kysyä gluteenittomasta ruokavaliohoidosta ja gluteenittomista tuotteista Keliakialiiton asiantuntijoilta. Ruokavalioon ja tuotteisiin liittyvää neuvontaa saa maanantaisin klo 10-13 puhelinnumerosta: 03 2541 326 ja sähköpostitse: ruokavalioneuvonta(at)keliakialiitto.fi.

Uudenmaan keliakiayhdistys, vertaistukihenkilöt:

HANKO

TARJA KVARNSTRÖM
●  också på svenska
tarja.kvarnstrom(at)icloud.com / 040 701 7459

Olen eläkkeellä oleva hankolainen matkailualan ammattilainen, toimin oppaana täällä Hangossa. Keliakia minulla on ollut koko ikäni, ja viimeisen kahden vuoden ajan olen noudattanut myös IBS/FODMAP-ruokavaliota, jonka olen huomannut helpottavan oloani huomattavasti. Ota rohkeasti yhteyttä näiden asioiden tiimoilta!

Jag är pensionerad turistsekreterare, och jobbar fortfarande som guide här i Hangö. Jag har haft celiaki hela mitt liv, och de senaste två åren har jag även hållit IBS/FODMAP-diet, som har lättat livet betydligt. Du är välkommen att ge önskemål/synpunkter på dessa!

HELSINKI

ANNELI PALDANIUS

●   Vertaistoimintavastaava

anneli.paldanius(at)elisanet.fi / 050 5206242

Minulla todettiin ihokeliakia 2013. Kohdallani siitä alkoi uusi erilainen elämä. Diagnoosin jälkeen sain hyvän avun Keliakialiiton julkaisuista ja nettisivuilta. Ilmoittauduin myös liiton jäseneksi. Tällä hetkellä toimin Uudenmaan keliakiayhdistyksen hallituksessa ja vertaistoimintavastaavana.

Jos haluat ryhtyä Uudenmaan keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilöksi, ota yhteyttä minuun!

EILA IHALAINEN, Pihlajisto
●  keliakian yleistietämys
eila.ihalainen(at)hotmail.com, 050 547 6699

Keliakiani diagnosoitiin vuonna 1975. Yhdistyksen jäsenenä olen ollut sen perustamisesta lähtien. Tulin mukaan hallitustoimintaan eläkkeelle jäätyäni. Yhdistyksen vertaistukihenkilönä olen toiminut vuodesta 2013. Haluan auttaa keliakian yleistietämyksessä sekä gluteenittomaan leivontaan ja ruokaan liittyvissä asioissa.

LOHJA

KAROLIINA SALO

● keliakian yleistietämys

● raskausajan diabetes

karoliinasalo(at)hotmail.com

Sain keliakiadiagnoosin keväällä 2006 ja vertaistukihenkilönä toimimisen aloitin syksyllä 2014. Vapaaehtoistoimintaan tulin mukaan, kun ajattelin, että voisin auttaa omien kokemusteni kautta muita keliaakikkoja pienemmissä tai isommissa arjen haasteissa. Työskentelen koulutustehtävissä Espoossa ja perheessämme on vuosina 2014 ja 2017 syntyneet lapset. Jos tarvitset vinkkejä ruoanvalmistukseen tai leivontaan, niin ota rohkeasti yhteyttä!

NURMIJÄRVI

MARJATTA HARVAKARI
●  keliakian yleistietämys
marjatta.harvakari(at)gmail.com, 040 548 9917

Olen eläkkeellä oleva sairaanhoidon opettaja. Keliakiani diagnoosi vahvistui vuonna 1987. Vertaistukihenkilönä minuun voit ottaa yhteyttä, jos sinua askarruttavat sairastumiseesi liittyvät haasteet ja gluteenittomaan elämään sopeutuminen. Miten kertoisit keliakiasta, työssä, ystäville, ja miten varmistua, että tarjotut ruuat /leivonnaiset ovat gluteenittomia. Kun sinua askarruttaa joku asia arjen hallinnassa, ole hyvä ja ota yhteyttä! On vain hyviä kysymyksiä. Pohditaan ja jutellaan yhdessä!

PORVOO

HANNA KUNTONEN
●  yhdistystoiminta
●  hallitustyöskentely
●  också på svenska
soitot arkisin klo 16 jälkeen, viikonloppuisin milloin vain
hanna408(at)outlook.com, 040 508 2136

Olen vuonna 1960 syntynyt toimistosihteeri Porvoosta. Olen sairastanut keliakiaa koko ikäni. Olin mukana perustamassa Uudenmaan keliakiayhdistystä ja siitä ajasta 11 vuotta olin yhdistyksen puheenjohtajana. Olen edelleen yhdistyksen hallituksessa. Vapaa-aikanani mökkeilen, harrastan lavatansseja ja hoidan omaa metsääni raivaussahallakin. Leivon enimmäkseen leipäkoneellani. Siemennäkkäri on bravuurini. Jos tarvitset apua keliakiaan liittyvissä kysymyksissä, laita sähköpostia tai soita. En takaa että tiedän kaiken keliakiasta, mutta selvitän.

TUUSULA

IRMA HELLGREN
●  erityisruokavaliot
●  ravitsemusasiat
irma.hellgren(at)gmail.com, 040 740 4322

Olen Uudenmaan keliakiayhdistyksen vertaistukihenkilö ja yhdistysaktiivi jo pitkältä ajalta. Keliakia tuli arkeeni 1992 eli sen kanssa on kertynyt paljon kokemuksia. Myös koulutukseni ja ammattini tukevat toimintaa, sillä koulutukseltani olen mm. ravitsemustekenikko ja olen erikoistunut erityisruokavalioihin. Itselläni on useita erityisruokavalioita (keliakia, diabetes, sydänystävällinen, fodmap) ja niiden yhdistäminen arjessa on haastavaa, mutta myös mahdollista. Olen tukea tarvitsevia jäseniä varten, joten voit ottaa rohkeasti yhteyttä tai tavata yhdistyksen tapahtumissa ja kysellä askarruttavista asioista.

Tarja Kvarnström
Anneli Paldanius