Kaipaatko tukea?

VERTAISTUKIHENKILÖT AUTTAVAT

Sisältääköhän suklaa gluteenia? Mistä löydän parhaiten gluteenittomia tuotteita? Miten jaksan arjessa?

Soita tai lähetä sähköpostia ja kysy yhdistyksemme vertaistukihenkilöltä! Vertaistukihenkilöllä on omakohtaiset kokemukset keliakiasta sairautena ja he tuntevat keliaakikon sosiaaliturvan. He osaavat kaikki vastata keliaakikon ruokavaliokysymyksiin ja osa heistä on perehtynyt myös leivonnan salaisuuksiin. Henkilökohtaiset erityisosaamiset on merkitty yhteystietolistaan. Voit tiedustella myös yhdistyksemme toiminnasta tai gluteenittomien tuotteiden hinnoista ja saatavuudesta omalla alueellamme.

Vertaistukihenkilöt toimivat tavallisen ihmisen taidoin ja heillä on vaitiolovelvollisuus. Käänny rohkeasti heidän puoleensa, jos esimerkiksi keliakiaan sopeutuminen ja sitä myötä uuteen elämäntilanteeseen tottuminen tuntuu vaikealta. Vain toinen keliaakikko voi oikeasti ymmärtää keliaakikon arkea.

Uudenmaan keliakiayhdistys,

vertaistukihenkilöt:

HANKO

TARJA KVARNSTRÖM
●  också på svenska
tarja.kvarnstrom(at)icloud.com

Olen eläkkeellä oleva hankolainen matkailualan ammattilainen, toimin oppaana täällä Hangossa. Keliakia minulla on ollut koko ikäni, ja viimeisen kahden vuoden ajan olen noudattanut myös IBS/FODMAP-ruokavaliota, jonka olen huomannut helpottavan oloani huomattavasti. Ota rohkeasti yhteyttä näiden asioiden tiimoilta!

Jag är pensionerad turistsekreterare, och jobbar fortfarande som guide här i Hangö. Jag har haft celiaki hela mitt liv, och de senaste två åren har jag även hållit IBS/FODMAP-diet, som har lättat livet betydligt. Du är välkommen att ge önskemål/synpunkter på dessa!

HELSINKI

EILA IHALAINEN, Pihlajisto
●  keliakian yleistietämys
eila.ihalainen(at)hotmail.com

Keliakiani diagnosoitiin 42 vuotta sitten. Yhdistyksen jäsenenä olen ollut sen perustamisesta lähtien.
Tulin mukaan hallitustoimintaan eläkkeelle jäätyäni. Yhdistyksen vertaistukihenkilönä olen toiminut kuusi vuotta.
Haluan auttaa keliakian yleistietämyksessä sekä gluteenittomaan leivontaan ja ruokaan liittyvissä asioissa.

LOHJA

KAROLIINA SALO

● keliakian yleistietämys
karoliinasalo(at)hotmail.com

Sain keliakiadiagnoosin 11 vuotta sitten ja vertaistukihenkilönä toimimisen aloitin 3 vuotta sitten. Vapaaehtoistoimintaan tulin mukaan, kun ajattelin, että voisin auttaa omien kokemusteni kautta muita keliaakikkoja pienemmissä tai isommissa arjen haasteissa. Työskentelen koulutustehtävissä, joista jään syksyllä äitiyslomalle perheemme toisen lapsen syntymän myötä. Jos tarvitset vinkkejä ruoanvalmistukseen tai leivontaan, niin ota rohkeasti yhteyttä!

NURMIJÄRVI

MARJATTA HARVAKARI

●  keliakian yleistietämys
marjatta.harvakari(at)gmail.com

Olen eläkkeellä oleva sairaanhoidon opettaja. Keliakiani diagnoosi vahvistui vuonna 1987. Olen yhdistyksemme vertaistukihenkilö. Minuun voit ottaa yhteyttä, jos sinua askarruttavat sairastumiseesi liittyvät haasteet ja gluteenittomaan elämään sopeutuminen. Miten kertoisit keliakiasta, työssä, ystäville, ja miten varmistua, että tarjotut ruuat /leivonnaiset ovat gluteenittomia. Kun sinua askarruttaa joku muukin asia arjen hallinnassa, ota yhteyttä! On vain hyviä kysymyksiä. Jutellaan!

PORVOO

HANNA KUNTONEN

●  yhdistystoiminta
●  hallitustyöskentely
●  också på svenska
soitot arkisin klo 16 jälkeen, viikonloppuisin milloin vain
hanna408(at)outlook.com

Olen 57-vuotias toimistosihteeri Porvoosta. Olen sairastanut keliakiaa koko ikäni. Olin mukana perustamassa Uudenmaan keliakiayhdistystä ja siitä ajasta 11 vuotta olin yhdistyksen puheenjohtajana. Olen edelleen yhdistyksen hallituksessa. Vapaa-aikanani mökkeilen, harrastan lavatansseja ja hoidan omaa metsääni raivaussahallakin. Leivon enimmäkseen leipäkoneellani. Siemennäkkäri on bravuurini. Jos tarvitset apua keliakiaan liittyvissä kysymyksissä, laita sähköpostia tai soita mieluiten arkisin klo 16 jälkeen, viikonloppuisin koska vain. En takaa että tiedän kaiken keliakiasta, mutta selvitän.

TUUSULA

IRMA HELLGREN, vertaistoimintavastaava
●  erityisruokavaliot
●  ravitsemusasiat
●  vertaistoiminta
irma.hellgren(at)gmail.com

Olen Uudenmaan keliakiayhdistyksen vertaistoimintavastaava, vertaistukihenkilö ja yhdistysaktiivi jo pitkältä ajalta. Keliakia tuli arkeeni 1992 eli sen kanssa on kertynyt kokemuksia 25 vuoden ajalta. Myös koulutukseni ja ammattini tukevat toimintaa, sillä koulutukseltani olen mm. ravitsemustekenikko ja olen erikoistunut erityisruokavalioihin. Itselläni on useita erityisruokavalioita (keliakia, diabetes, sydänystävällinen, fodmap) ja niiden yhdistäminen arjessa on haastavaa, mutta myös mahdollista. Kaikki vertaistukihenkilömme ovat jäseniä varten, joten meihin voit ottaa rohkeasti yhteyttä tai tavata yhdistyksen tapahtumissa ja kysellä askarruttavista asioista.

Tarja Kvarnström

Eila Ihalainen